اطلاعات عمومی

قارچ گانودرما چیست؟ + خواص (بخش اول)

images g

قارچ گانودرما چیست؟ چرا گانودرما را پادشاه گیاهان دارویی، جان افزا، اکسیر جوانی می نامند؟ خواص گانودرما را می‌شناسید؟ قارچ گانودرما یکی از ارزشمند ترین مواد خوراکی است که در گروه گیاهان دارویی قرار می گیرد. تحقیقات بسیاری در زمینه خاصیت قارچ گانودرما صورت گرفته که همگی دلالت بر مغذی بودن قارچ گانودرما دارد. متخصصین تغذیه با توجه به فواید قارچ گانودرما، این گیاه شفابخش را جایگزین و مکمل بسیاری از داروهای شیمیایی و زیان بخش دانسته اند. قارچ گانودرما در ایران به خوبی رشد می کند و با اقلیم ایران سازگار است. اگر سلامت جسمانی، نشاط روحی و عمری طولانی می خواهید، این مطلب برای شما نوشته شده است.


01
  • گانودرما چیست؟
  • خواص دارویی قارچ گانودرما
  • ارزش غذایی قارچ گانودرما
  • پرورش قارچ گانودرما در ایران
  • محصولات قارچ گانودرما

گانودرما چیست؟

قارچ Ganoderma با نام علمی Ganoderma Lucidum از گونه قارچ های قرمز است. بر خلاف باور عمومی، همه قارچ های قرمز سمی نیستند. قارچ گانودرما یکی از کامل ترین مواد غذایی در جهان است که ارزش تغذیه ای و درمانی بسیاری دارد. Ganoderma Lucidum از شاخه قارچ های چتری است که در طبعت بر روی چوب و تنه درختان رشد می کند. گانودرما با حدود ۸۰ گونه مختلف، گیاهی وحشی و خودرو در طبیعت است که این روزها در مزارع پرورش قارچ نیز با تکنیک های ویژه تولید می شود. گانودرما بافتی چوبی، براق و صیقلی داشته و از نظر ظاهری با قارچ دکمه ای تفاوت بسیاری دارد. قسمت هاگدان گیاه شبیه به کلیه انسان و به رنگ قهوه ای- قرمز است که در لبه های قارچ، کمرنگ تر می شود.

قارچ گانودرما از هزاران سال پیش در طب سنتی آسیای شرقی مورد استفاده بوده است. Genoderma به عنوان قارچ Reishi در طب سنتی ژاپن از گیاهان قابل احترام شمرده شده است. مردم ژاپن به آن رِیشی به معنی پادشاه گیاهان دارویی لقب داده اند. قارچ گانودرما یا lingzhi در چین نمادی از سلامتی و طول عمر به همراه شادی و اقبال در زندگی بوده و بیش از ۲۰۰۰ سال است که برای درمان پزشکی استفاده می شود. گانودرما زمانی تنها برای امپراطوران و بزرگان استفاده می شد و در اختیار عموم مردم قرار نداشت. ثروتمندان در دوران باستان با امید جاودانگی و آرامش، از نوشیدنی گانودرما استفاده می کردند. در چین باستان از گانودرما با عناوینی همچون “گیاه توانمندی معنوی” و “قارچ ده ساله” یاد می کردند. در باور چین باستان نوشیدن معجونی از قارچ گانودرما ، جاودانگی و طول عمر را به ارمغان می آورد.

در حال حاضر گانودرما در سراسر جهان شناخته شده و در طب سنتی این گیاه شگفت انگیز در درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی به کار می رود و معجونی شفابخش است. در ادامه اطلاعات بیشتری از خواص قارچ گانودرما و ارزش تغدیه ای آن برای علاقه مندان در نظر گرفته شده است.


خواص دارویی قارچ گانودرما

استفاده از طبیعت درمانگر برای پیشگیری از بیماری ها و مداوای مشکلات جسمی و روحی موضوع تازه ای نیست. طبیعت شگفتی های بسیاری دارد که تا کنون بخشی از آن توسط بشر شناخته شده و قسمت اعظم آن ناشناخته مانده است. در قرن حاضر بشر رویکردی دوباره به طبیعت و معجزات آن داشته و در سراسر دنیا کمپین های حمایتی برای مصرف فرآورده های طبیعی، ارگانیک گیاهی دایر شده است. در این میان انواع قارچ به عنوان ارزشمندترین ماده غذایی در طبیعت شناخته شده و تحقیقات گسترده ای بر روی خواص قارچ صورت گرفته است.

خواص دارویی قارچ گانودرما طبق شواهد علمی به اثبات رسیده است. بررسی های انجام شده روی نمونه ها و تحقیات بالینی روی بیماران نشان دهنده شفا بخشی قارچ گانودرما و خواص دارویی قارچ گانودرما می باشد. در ادامه از ۲۰ مورد از خواص دارویی قارچ گانودرما که مورد تایید علمی قرار گرفته، را بررسی می کنیم:

خواص شگفت انگیز قارچ گانودرما عبارتند از:

۱-سلامت قلب

محققان در چین و ژاپن دریافتند که اسید گانودریک(ganoderic acid )موجود در گنودرما جریان خون را بهبود می بخشد و مصرف اکسیژن در عضله قلب را تنظیم می کند. همچنین گانودرما در کاهش کلسترول تاثیرگذار بوده و از لخته شدن خون در شریان ها پیشگیری می کند. طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف قارچ گانودرما به مدت ۲ هفته، موجب کاهش فشارخون به طور محسوس خواهد شد. کلسترول و فشار خون بالا از بیماری های اپیدمی در قرن حاضر هستند که با مصرف فرآورده های قارچ گانودرما به طور طبیعی درمان می شوند.

۲- ضد آلرژی

عصاره گانودرما می تواند به طور قابل توجهی انواع مختلف واکنش های آلرژیک، از جمله آسم و درماتیت، را مهار کند. Tritpenes، یک ترکیب موجود در گنودرما می باشد که اثرات ضد ویروسی و ضد حساسیت آن به اثبات رسیده است. این ماده باعث آزاد شدن آنتی هیستامین در بدن می شود و مشابه داروهای ضد آلرژی عمل می کند. . Ganoderma برای درمان آلرژی های ناشی از شوک آتوپیک، درماتیت، تب یونجه، کهیر و آلرژی های مواد غذایی و دارویی مفید است.

گانودرما ضد آلرژی

۳- درمان کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبدی

این گیاه قوی کبد را از آسیب فیزیکی و بیولوژیکی محافظت می کند. همچنین بیماران با کبد چرب و سیروز کبدی ناشی از مصرف الکل می توانند با عصاره گانودرما روند درمان را سریع تر طی کنند. Ganoderma می تواند به افرادی که در مراحل اولیه بیماری های کبدی الکلی هستند کمک کند ولی درمراحل حاد و از کار افتادن کامل کبد، درمان با قارچ گانودرما تاثیر گذار نیست. بیماران مبتلا به هپاتیت B و افزایش آنزیم های کبدی می توانند از خواص دارویی قارچ گانودرما استفاده بیشتری داشته باشند. در نظر داشته باشید که مراحل درمان هپاتیت B بسیار دشوار است و با قطع درمان، امکان عود بیماری وجود دارد. ترکیبات قدرتمند موجود در گندودرما در پاکسازی کبد و حذف آثار داروهای شیمیایی بر کبد بسیار موثر است. بازسازی بافت های کبد به همراه داروهای تجویز شده و استفاده از عصاره گانودرما، تسریع خواهد یافت.

۴- دفع سموم بدن

Ganoderma سموم موجود در بدن را از بین می برد. مصرف داروهای شیمیایی و غذاهای فرآوری شده، سموم بدن را افزایش داده و عوارض ناخواسته ای را در بدن ایجاد می کند. یکی از خواص دارویی قارچ گانودرما مربوط به افزایش اکسیداسیون و تنظیم مقدار pH در بدن است. علاوه بر این گانودرما توانایی اکسیژن رسانی به بافت ها را تا ۱٫۵ برابر بیشتر می کند . پاک کردن سموم از بدن، کاهش عوارض ناخواسته داروها و تنظیم مقدار pH از خواص دارویی قارچ گانودرما در بدن هستند.

۵- درمان بیماری کلیه

بیماری های شایع کلیوی شامل نفریت مزمن، سندرم کلیوی دیابتی و نفریت با افزایش قند خون و میزان کلسترول بدن ارتباط مستقیم دارند. قارچ گانودرما در کاهش میزان قند خون و کلسترول خون تاثیر فوق العاده ای داشته و اوره را تنظیم می کند. طب سنتی با امداد از خاصیت قارچ گانودرما قادر به مهار بیماری های کلیوی می باشد.

۶- خواب آرام

پزشکی گیاهی چینی به طور سنتی Ganoderma را برای خواب آرام توصیه می کند. استفاده منظم از قارچ گانودرما موجب ایجاد آرامش شبانه شده و برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند فوق العاده مناسب است. نوشیدن یک فنجان نیم ساعت قبل از خواب، فرد را دچار خواب تدریجی و عمیق خواهد کرد. برای نتیجه گیری بهتر از خواص دارویی قارچ گانودرما باید روند درمان را تا بر طرف شدن کامل مشکل، ادامه داد.

خواب آرام با گانودرما

۷- بهداشت روان

Ganoderma خشک شده برای درمان مشکلات عصبی ناشی از استرس محیطی توصیه می شود. این گیاه هیچگونه تاثیر سکر آور مشابه مواد مخدر را نداشته و موجب وابستگی فرد نخواهد شد. به این ترتیب می توان گیاه گانودرما را به صورت پودر خشک شده در برنامه روزانه گنجاند. استرس بزرگترین مشکل افراد در جوامع ماشینی است و اثرات ناخوشایندی را در فرد ایجاد می کند. جالب است بدانید که طبق مطالعات انجام شده در ژاپن، خواص دارویی قارچ گانودرما در درمان بیماری آزایمر نیز تاثیر مثبتی داشته است

8- تقویت عضلات

یکی از خواص گانودرما کاهش درد عضلات و احساس آرامش در عضلات بدن است. کسانی که دوره نقاهت بیماری را می گذرانند با مصرف روزانه یک فنجان قهوه گانودرما می توانند روند تقویت عضلات خود را سرعت بیشتری بخشند.

9- تقویت سیستم ایمنی

قارچ گانودرما در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. قارچ Reishi نه تنها سیستم ایمنی را تحریک می کند بلکه همچنین آن را تنظیم می کند. این تنظیم تعادل متابولیک را در بدن بهبود داده و سنتز اسید نوکلئیک را در میسر می سازد. این روند در افزایش گلبول های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی تاثیر مثبت دارد. قارچ گانودرما با تقویت سیستم ایمنی مانع از بروز بیماری در فرد خواهد شد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با گانودرما

10- پیشگیری از پیری زودرس

نور خورشید، هوای آلوده، غذاهای کنسروی، داروهای شیمیایی، استرس و … روند پیری را افزایش داده و علائم پیری را در فرد بیشتر می کنند. با مصرف مداوم قارچ گانودرما شاهد تاخیر در روند پیری و در نتیجه افزایش طول عمر خواهیم بود. گانودرما در مبارزه با رادیکال های آزاد نقش داشته و از پیری زودرس پیشگیری می کند.

11- کاهش وزن و تناسب اندام

اکسیژن برای سوختن چربی برای سوخت بسیار ضروری است. سطح بالای اکسیژن متابولیسم بدن را افزایش می دهد و منجر به کاهش وزن می شود. قارچ گانودرما با افزایش اکسیژن خون، انرژی بیشتری را ایجاد می کند. به این ترتیب استفاده از فرآورده های گانودرما به همراه تمرینات مداوم ورزشی در کاهش وزن تاثیر بیشتری خواهد داشت.

تناسب اندام با گانودرما

12- آنتی اکسیدان قوی

Ganoderma Lucidum قوی ترین آنتی اکسیدان گیاهی است که در این گیاه دیده می شود. گانودرما حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان شامل پلی ساکارید، پپتید پلی ساکارید و ترکیبات فنلی است. آنتی اکسیدان ها در سلامت افراد بیشترین تاثیر را دارند.

13- پیشگیری از سرطان

قارچ گانودرما موثرترین ماده گیاهی شناخته شده برای مبارزه با تکثیر سلول های سرطانی است. در یک مطالعه پزشکی ۳۶ فرد مبتلا به سرطان پیشرفته به مدت دوازده هفته سه بار در روز گانودرما دریافت کردند. نتایج به دست آمده به وضوح نشان دهنده افزایش سلول های سالم در بیماران بوده است. کمبود اکسیژن یکی از علل اصلی سرطان است. سلولهای سرطانی بدون نیاز به اکسیژن رشد می کنند . سلول های سرطانی نمی توانند در محیط غنی از اکسیژن رشد کنند. چندین آزمایش آزمایشگاهی نشان داده است که قارچ گانودرما می تواند از متاستاز سرطان جلوگیری کند. عصاره گانودرما در داروهای گیاهی برای سرکوب سلول های سرطانی استفاده می شود. جالب است بدانید که ترکیب پودر گانودرما با چای سبز موجب تقویت رشد سلول های سالم خواهد شد.

14- درمان عفونت

افرادی که مستعد عفونت های ناشی از بیماری هستند می توانند با مصرف نوشیدنی گانودرما و ترکیب دیگر گیاهان دارویی، از بروز عفونت پیشگیری کنند. عفونت ثانویه ناشی از انواع بیماری ها با گانودرما قابل پیشگیری است.

درمان عفونت با گانودرما

15- درمان افسردگی

راهبان چین باستان از قارچ Reishi برای آمادگی ذهنی در مدیتیشن استفاده می کردند. گیاه گانودرما قرن هاست که برای درمان استرس، اضطراب، بیماری های روحی و افسردگی ناشی از آن مورد استفاده قرار گرفته است. خاصیت آرام بخشی قارچ گانودرما در سرکوب بیماری های روانی تاثیرگذار است

16- سلامت پوست

استفاده موضعی از گانودرما می تواند برای بهبود زخم های پوستی، اگزما، پسوریازیس، نیش حشرات، زخم ها و خراش ها بسیار موثر باشد. به این منظور گیاه تازه گانودرما را له کرده و روی زخم قرار می دهند.

17- مداوای عفونت ادراری

Ganoderma همچنین موجب تسکین عفونت های دستگاه ادراری شده و روند درمان را تسهیل می کند. در یک مطالعه موردی ۸۸ نفر مبتلا به عفونت مجاری ادراری به مدت ۲ هفته تحت درمان با قارچ گانودرما قرار گرفتند. روزانه دوز مشخصی از گانودرما به تجویز پزشک به این افراد داده شده است. نتایج به دست آمده از این آزمایش بهبود قابل توجه عفونت ادراری در افراد تحت درمان بوده است. یکی از خواص دارویی قارچ کانودرما افزایش جریان ادرار و سلامت پروستات در مردان است.

18- کاهش التهاب

عصاره گنودرما برای کاهش درد در بیماری های التهابی موثر است. ترکیبی از گنودرما با سان مئوآ (San Mioa) می تواند در کاهش التهاب آرتروز روماتوئید کمک کند. استفاده از خواص دارویی قارچ گانودرما در افراد سالخورده که از بیماری های آرترو روماتید رنج می برند، درمان جایگزین داروهای شیمیایی محسوب می شود.

19- کاهش قند خون

گانودرما همچنین باعث کاهش میزان قند خون می شود. پلی ساکاریدها با اثرهیپوگلیسمی در این روند نقش داشته و باعث افزایش سطح انسولین پلاسما بهبود متابولیسم کبدی گلوگز می شوند.

20- پرتو درمانی

افرادی که تحت پرتو درمانی قرار دارند می توانند با مصرف روزانه نوشیدنی گانودرما، سیستم ایمنی را تقویت کرده و نتایج بهتری از شیمی درمانی به دست آورند. خاصیت قارچ گانودرما در کاهش علائم پرتو درمانی مانند تهوع، استفراغ، تب، عفونت بی نظیر است. بیمارانی که هم زمان با پرتو درمانی از فرآورده های غذایی گانودرما استفاده می کنند کمتر دچار ریزش مو و کاهش وزن خواهند شد.


ارزش غذایی قارچ گانودرما

گانودرما حاوی ۴۰۰ ماده مغذی است که به طرز شگفت انگیزی موجب تقویت قوای جسمی و سلامت روان می شوند. برخی از مواد مغذی موجود در این گیاه جادویی عبارتند از:

  • پلی ساکارید ها
  • آنتی اکسیدان ها
  • آدنوزین
  • پروتئین
  • آلکالوئیدها
  • پتاسیم
  • فسفر
  • کلسیم
  • ویتامین های A، C، E، D
  • همه ویتامین های گروهB
ganoderma03

پرورش قارچ گانودرما در ایران:

همان طور که گفته شد پرورش این قارچ با اقلیم کشورمان سازگاری خوبی دارد و پرورش این نوع قارچ در کشورمان روند رو به رشد خوبی داشته است. موارد مصرف این نوع قارچ به عنوان پودر در قهوه های مختلف (قهوه موکا،قهوه لاته،قهوه سوپریم و شکلات داغ گانودر ما ) تولید شده است که در بازار به فروش می رسد

که شامل موارد زیر است

قهوه کافه لاته ( (coffe lattee: شامل پودر قهوه عربیکا،پودر روبوستا، پودر قارچ گانودرما و فیبر

قهوه کافه سوپریم: (coffee supreme):پودر قهوه،پودرقارچ گانودرما، پودر جینسینگ

شکلات داغ) hot chocolate):پودر قهوه،پودر قارچ گانودرما،کوتوآ،پودر مالت وفیبر

بعضی از فروشندگان قهوه در کشورمان نیز خودشان اقدام به خرید و میکس این نوع قارچ با قهوه می کنند و ان را به فروش می رسانند و در واحد های تولید و عرضه گیاهان دارویی نیز متقاضی خرید این نوع قارچ هستند به عنوان یک گیاه دارویی به مشتریان خود عرضه می کنند اما چیزی مسلم هست این هست که در آینده نزدیک از تولید و عرضه این قارچ در کشورمان زیاد خواهیم شنید و تماس های زیادی که (هر روز هم بیشتر می شود) دوستان برای درخواست آموزش و تولید آن می گیرند .

مشخص است که ارزش دارویی این قارچ در کشورمان روز به روز بیشتر مشخص می شود و مردم کشورمان بیشتر با ارزش های فوق العاده قارچ گانودرما آشنا می شود.


محصولات گانودرما

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *