اطلاعات عمومی, ویدیو‌ها

از محصولات تراریخته ( دستکاری شده ژنتیکی) چه می‌دانید + فیلم

محصولات تراریخته

محصولات تراریخته ( دستکاری شده ژنتیکی)


مشاهده کنید ، ویدیوهایی درباره محصولات تراریخته

[aparat id =”HxVlF”]

[aparat id =”18lKk”]


محصولات تراریخته ( دستکاری شده ژنتیکی)
38 کشور جهان به صورت رسمی کشت این نوع بذرها را ممنوع کرده اند

محصولات تراریخته، اصطلاحاً به محصولاتی گفته می‌شود که با دستکاری ژنتیکی، از حالت عادی خارج شده‌اند، برای مثال، انتقال ژن یک حیوان مقاوم به سرما، به میوه گوجه‌فرنگی، تحت شرایطی سبب مقاومت گوجه دستکاری شده (تراریخته) نسبت به سرما خواهد شد؛ یا انتقال یک ژن مقاوم نسبت به سم، یا انواع ژن‌هایی که خواص بیشمار دیگری را منتقل می‌کنند.

خطرناکترین مورد درباره این محصولات، عدم‌شناسایی و یا لاپوشانی عوارض، به‌دلیل مقاصد سازمان‌های تجاری و سیاسی جهان، در مورد این محصولات، و احتمال بروز عوارض بسیار شدید و غیرقابل بازگشت طی طولانی مدت، و در نسل‌های بعدی کشورهای هدف از جمله ایران است. استفاده قدرت‌های جهانی از محصولات تراریخته خصوصاً ایالات متحده، جهت بهره‌برداری تجاری، و همچنین قابلیت استفاده از این محصولات برای ضعیف کردن و وابستگی کامل کشورهای هدف، احتمال بروز خطرات جبران ناپذیری را مطرح می‌سازد؛ به‌طوری که وزیر خارجه کشورمان سال‌های پیش از آن به‌عنوان یک «سلاح» نام برد.

با توجه به اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای که در مورد محصولات تراریخته در چند سال گذشته در ایران صورت گرفته، آگاهی مردم در زمینه توجه به سبک زندگی سالم و بخصوص تغذیه سالم بسیار افزایش یافته و با توجه به نگرانی‌هایی که در مورد خطرات محصولات تراریخته برای سلامت انسان، محیط زیست، منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی وجود دارد مردم نگرانی‌ها و سؤالات مهمی در این زمینه دارند که لازم است بطور شفاف به آنان پاسخ داده شود.

هرچند کشورهای زیادی محصولات تراریخته تولید می‌کنند اما برخی کشورها‌، این محصولات را خودشان استفاده نمی‌کنند بلکه آن‌ها را صادر می‌کنند؛ کشت محصولات تراریخته در هیچ نقطه‌ای از اتحادیه اروپا انجام نمی‌شود؛ اما واردات این محصولات را انجام می‌دهند و حتی برچسب‌گذاری می‌کنند و می‌گویند مردم حق انتخاب دارند.

کشت محصولات تراریخته در دیگر کشورها

با وجود گزارش‌هایی که از مخاطرات محصولات کشاورزی تراریخته برای سلامتی مردم خبر می‌دهند، برخی از این مواد در کشور تولید یا وارد شده و برخی مسئولان هم آشکارا از این محصولات حمایت می‌کنند.چند سالی است که موضوع کشت محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) دنیا را با چالش‌های جدی مواجه ساخته است.

تجربه دو دهه کشت محصولات تراریخته در حدود 28 کشور جهان، نتایج ناامید‌کننده‌ای را به همراه داشته است و همین امر، دروغ بودن بسیاری از ادعاهای مبلغین محصولات تراریخته را به اثبات رسانده است؛ مواردی همچون افزایش مصرف سموم شیمیایی، افزایش آفات مقاوم، افزایش علف‌های هرز مقاوم، افزایش قیمت بذرها و افزایش وابستگی کشاورزان به بذرهای تراریخته و سموم شیمیایی وابسته آنها، موجب شده است که بسیاری از کشورها از کشت این محصولات پا پس بکشند و عطایش را به لقایش ببخشند.

چنانچه تعداد کشورهای اروپایی تولید‌کننده محصولات تراریخته در فاصله سال‌های 2014 تا 2017 از 6 کشور به 2 کشور کاهش یافته و در آفریقا نیز کشوری مانند بورکینافاسو هم از سال 2016 به بعد تولید پنبه تراریخته را به طور کامل متوقف ساخته است.

همچنین امروزه بیش از 90 درصد محصولات تراریخته فقط در آمریکا و 3 کشور حیات خلوت آن (کانادا، برزیل و آرژانتین) تولید می‌شود و سهم 20 کشور دیگر بسیار اندک است.

با این وجود در سال‌های اخیر شاهدیم گروهی ذینفع با ظاهر متخصص بیوتکنولوژی و اعضاء انجمن‌های علمی بر طبل تولید محصولات تراریخته در ایران می‌کوبند و برای رسیدن به هدفشان از تمام ابزارهای علمی، تبلیغی و رسانه‌ای برای مردم‌فریبی، مسئول فریبی و تصمیم‌سازی کلان در این حوزه استفاده می‌کنند.

38 کشور جهان به صورت رسمی کشت این نوع بذرها را ممنوع کرده اند و 28 کشور عملا بذرهای تراریخته کشت می کنند (که بخش عمده این کشورها زیر 500 هزار هکتار از این بذرها کشت می‌کنند). تصویر ترسیم شده از سوی صنعت بیوتکنولوژی و دولت آمریکا نشان می‌دهد که اکثر کشورهای جهان، کشت بذر محصولات تراریخته را اقدامی کاملا اشتباه تلقی می‌کنند.

حتی رژیم غاصب و اشغال‌گر حاکم بر فلسطین که در عرصه بیوتکنولوژی پیشرفته به شمار می‌رود، ممنوعیت مطلق واردات و تولید این محصولات را به مورد اجرا گذاشته است. برای رهاسازی یک محصول تراریخته در برزیل 11 وزارتخانه باید مجوز صادر کنند. در سال 2013 تقریبا 300 دانشمند بین‌المللی طوماری امضا کردند که در آن گفته شده بود هیچگونه اجماع علمی در مورد محصولات دستکاری شده ژنتیک وجود ندارد و تعدادی از مطالعات نگرانیهای جدی ایجاد کرده است.

این محصولات متأسفانه بدون انجام ارزیابی ریسک و مدیریت خطر، وارد کشور گشته و باز هم متأسفانه بدون آگاه سازی مردم، چندین سال است که وارد سفره غذایی ایرانیان شده است. اگرچه ادعا می‌شود این محصولات فوایدی از جمله جلوگیری از کاهش عملکرد و افزایش مقاومت به آفات را دارا می‌باشند، اما مطالعات علمی نشان داده است که مصرف دراز مدت این محصولات می‌تواند مشکلات جدی را برای سلامتی انسان‌ها و برای چرخه طبیعی اکوسیستم‌ها به وجود آورد.

مشکلاتی که محصولات تراریخته (تغییر یافته ژنتیکی) به وجود می آورند

بنا به اعلام منابع رسمی تحقیقاتی، مشکلاتی که این محصولات تغییر یافته ژنتیکی به وجود می آورند به قدری است که این مسئله در بسیاری از کشورهای جهان به صورت بالقوه به عنوان تهدید شناخته می شود؛ یعنی علاوه بر برهم زدن اکولوژی طبیعت باعث اختلال در تولید آب و غذای سالم جامعه و تغییر در دیگر گیاهان نیز می شود و به همین دلیل، کاشت این محصولات در این کشور ها ممنوع بوده و در کشورهای دیگر، مصرف این محصولات تحت قوانین سخت گیرانه و فقط با برچسب گذاری این گونه مواد غذایی امکان پذیر است.

علاوه بر این، تهدید سلامت مردم بعد دیگری است که در مصرف درازمدت این محصولات توسط مطالعات علمی مطرح گردیده است که سبب ناباروری‌ها و رشد سرطان‌ها در میان جوامع مصرف کننده شده است که متأسفانه به دلیل نبود نظارت قانونی در این حوزه ،کشور ما قطعاً با مشکلات جدی در آینده مواجه خواهد گشت.

مهمترین حامیان محصولات تراریخته(دستکاری ژنتیکی شده) کدام کشورها و مؤسسات هستند؟

دولت آمریکا مهمترین بوجود آورنده وحمایت‌کننده محصولات تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) است و کمپانی‌ها و شرکتهای صهیونیستی آمریکایی حرف اول را درباره تولید تجاری و صادرات تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده)‌ها می‌زنند.

مونسانتو، داپونت، بایر، داو، سینجنتا و بی. ای.اس.اف شرکت‌های بزرگ حامی محصولات تراریخته(دستکاری ژنتیکی شده) کشاورزی هستند که به استثنای دو تای آخر (سوییس و آلمان) همگی در آمریکا قرار دارند و به جز یکی از آنها همگی تولیدکننده مواد شیمیایی مضر و علفکش‌ها و آفت‌کش‌ها می‌باشند.

سایر شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده و حامی محصولات تراریخته در جهان کدامند؟

سایر شرکتهای حامی تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) نیز اغلب تولیدکننده مواد شیمیایی سرطان‌زا، مضر و علفکش‌ها و آفت‌کش‌ها و… بوده و در مقاطع مختلف کمپانی‌های صهیونیستی داپونت، بایر (315 شعبه در سراسر جهان دارد) و داو و مونسانتو با یکدیگر همکاری داشته و به حمایت از یکدیگر در برابر قوانین پرداخته‌اند.

شرکت دیگر که اکنون تولید‌کننده و حامی محصولات تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) است شرکت «بایر» است، این شرکت نیز جنایاتی مانند تامین سلاح‌های شیمیایی کشتار جمعی(گازهای کلرین و موستارد و ترکیبات ارگانو فسفات سمی و زیکلون B) در جنگ جهانی اول و دوم و در جنگ با کنگو و انجام آزمایشات غیر مجاز بر انسان‌ها و… انجام داده است. داو در تولید عامل نارنجی و حمایتهای قانونی بعدی با شرکت مونسانتو شراکت داشت.

پرسشی که به ذهن متبادر می‌شود این است که آیا می‌شود باور نمود که این کمپانی‌های صهیونیستی تولید مواد کشنده و معلول‌کننده میلیون‌ها انسان در سراسر دنیا، اکنون در فکر تولید غذای مردم هستند تا مردم بر اثر گرسنگی نمیرند؟

واقعیت آن است که در بسیاری از کشورهای اروپایی تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده)‌ها ممنوع شده‌اند زیرا که در کشورهای اروپایی عمدتا عقلانیت و علم گرایی بیشتر از آمریکای عریض و طویل و کاپیتالیست و سرمایه دار حاکم است، کشورهای مهمی چون فرانسه و آلمان و روسیه و 25 کشور دیگر قاره اروپا (بیشتر اعضای اتحادیه اروپا) و کشورهای دیگر از سراسر جهان از جمله ترکیه و عربستان کشت محصولات غذایی تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) را در کشور خود ممنوع کرده‌اند.

دشمن به هر نحوی که ممکن است در پی خارج کردن ذخایر ژنتیکی از ایران و ثبت در کشور خود (در نهایت تخریب آن در کشور ایران) می‌باشد. این درحالی است که همین ذخایر ژنتیکی و تنوع آن (با توجه به ژن‌های قدرتمندشان) به عنوان برترین عامل برای مقابله با هر نوع تهدید و حمله بیوترویستی و اگروتروریستی می‌باشد.

اکنون عده‌ای به نام علم!؟ در برخی موسسات و حتی دانشگاه‌ها در حال تراریخت نمودن گیاهان دارویی می‌باشند که علاوه بر امکان ایجاد مواد سمی یا آلرژی زا در آنها، منجر به حذف و کم شدن خواص آنها و نیز تهدیدی برای دوام حضورشان در اکوسیستم خواهد بود در این صورت بهبود بسیاری از بیماریهای صعب العلاج و کشنده که اکنون با کمک طب سنتی در حال انجام است نیز میسر نخواهد شد و بازهم عوامل مقابله با حملات بیوتروریستی از دسترس خارج خواهند شد.

اخیرا برخی افراد چه در سخنان خود و چه در رسانه‌ها اعلام می‌کنند هیچگونه محصول تراریخته‌ای در سفره غذایی مردم ایران وجود ندارد! این نشان می‌دهد یا این افراد اطلاعات کافی ندارند یا با انکار، قصد پاک کردن صورت مسئله را جهت پیشگیری از استمرار مطالبات مردمی در این مورد دارند بنا براین لازم دیده شده مطلب زیر خدمت مردم و آگاهی این افراد نوشته شود.

هم‌اکنون برخی از محصولات غذایی موجود در بازار کشورمان “تراریخته” است اما به‌دلیل عدم درج اطلاعات تراریختگی بر روی برچسب این محصولات (عدم اجرای قانون برچسب‌گذاری) مصرف‌کنندگان امکان تشخیص این محصولات را ندارند.

محصولات تولید‌کنندگان ایرانی را مشاهده نموده با سلیقه و ذائقه خود انتخاب نمایید و اقدام به خرید کنید و به صورت مستقیم و بدون واسطه محصولات سفارش داده خود را تروتازه درب منزل و یا محل کار تحویل بگیرید

حمایت از تولید‌ داخلی و معرفی محصولات ایرانی با نشان ایرانی یکی از مهم‌ترین راه‌های رونق تولید ملی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *