اطلاعات عمومی, خواص مواد غذایی, مطالب ویژه

فواید و ترکیب شفابخش عسل طبیعی + تشخیص طبیعی بدون عسل

فواید عسل طبیعی
طبیعی سی سلامتی

حضرت محمد (ص) فرموده اند: خوردن عسل، استعمال بوی خوش، سوارکاری و نگاه کردن به سبزه نشاط آور است. به عقیده ابو علی سینا، عسل خوراکی است که جوانی را جاویدان می سازد، حافظه را نیرو میبخشد و گذشته را در خاطر زنده می کند، اندیشه را پاک می سازد، زبان را می گشاید و درد را ریشه کن می کند.

عسل طبیعی به علت جذب سریع در داخل دستگاه گوارش، تخمیر الکلی ایجاد نمیکند وجود اسیدهای آزاد در آن سبب جذب مواد چربی شده و کمبود آهن را جبران می کند. استفاده از آن به عنوان منبع انرژی در ورزش هایی چون : فوتبال، شنا، دو، کشتی، دوچرخه سواری بسیار معمول است. دانشمندان معتقد اند که عسل طبیعی به علت داشتن قند زیاد و مواد معدنی و همچنین خاصیت باکتری کشی قوی برای پوشش محل جراحی مورد استفاده قرار گرفته است.

قندهای موجود در عسل علیرغم شیرینی زیاد به دندان ها هیچ صدمه ای وارد نمی سازد، بلکه آنها را سفید و لثه را محکم می کند. پروفسور واسکور گسترف عقیده دارد چنانچه شکر مدتی در دهان بماند، توسط باکتری تجزیه شده و موجب ایجاد اسید لاکتیک در دهان می شود که برای دندان مضر است، ولی عسل طبیعی برخلاف شکر چون دارای آنتی بیوتیک طبیعی می باشد هیچ گونه اسیدی در دهان تولید نکرده و دندان ها را ضد عفونی می نماید.

فواید عسل طبیعی برای دستگاه گوارش

عسل طبیعی هضم و جذب غذا را بهبود می بخشد و برای مشکلات روده ای مزمن و عفونی مثل یبوست، زخم اثنی عشر یا دوازدهه و ناراحتی های کبد، مفید است. فواید عسل طبیعی برای سیستم تنفسی
در شرایط آب و هوایی معتدل و سخت، عسل طبیعی برای سرماخوردگی و ناراحتی ها و عفونتهای دهان و گلو و برونشیت مفید می باشد. به نظر میرسد این اثر به غیر از خاصیت ضد باکتری بودن، مربوط به اثر آرام کنندگی و تسکین دهندگی فروکتوز موجود در آن باشد.

بیماری قند (دیابت)
بر خلاف تصور بعضی ها که عسل را برای بیماری دیابت بی ضرر می دانند، مصرف بدون تجویز پزشک برای آنان مضر می باشد. عسل را تنها می توان با دستور پزشک متخصص جایگزین مقدار قندی نمود که برای بیمار مجاز می باشد و مصرف آن به عنوان قند اضافی بر آنچه در رژیم آنها پیش بینی شده مجاز نیست. با این وجود در عسل مصرفی بیماران دیابتی هرچه قند فروکتوز بیشتر از گلوکز باشد برای آنها بهتر است، به همین دلیل عسل اقاقیا که فروکتوز بیشتری دارد برای بیماران دیابتی توصیه می گردد.

بررسی ها نشان می دهد که میزان انسولین در هنگام مصرف عسل طبیعی کمتر از مصرف سایر غذاها با کالری مشابه است و میزان قند خون مدت کوتاهی پس از خوردن آن در مقایسه با دیگر غذاهای هم کالری کمی بالاتر بوده است. در بررسی سلامتی افراد مشخص شده است که مصرف محصولات عسلی، قند خون را کمی نسبت به مصرف مقدار مشابه ساکارز بالا می برد.

سایر فواید عسل طبیعی

  • در بهبود سلامتی افرادی که با الکل دچار مسمومیت شده اند و حفاظت کبد کمک می نماید
  • عسل طبیعی منبع انرژی
  • عسل طبیعی به عنوان یک ماده غذایی اساساً از قندهای ساده فروکتوز و گلوکز تشکیل شده و کالری لازم بدن را به سرعت تأمین و در نهایت انرژی مورد نیاز برای افراد سالم و بیمار را فراهم می کند، که در حقیقت راهی سریع برای دستیابی به انرژی بدون نیاز به صرف زمان طولانی یا فعالیت هضم پیچیده است.
  • عسل طبیعی منبع مواد مغذی
  • عسل طبیعی قوی ترین ضد باکتریایی
  • عسل طبیعی ساده ترین و پر مطالعه ترین فعالیت و اثر ضد باکتریایی را دارد. فعالیت ضد باکتری آن معمولاً به تراکم بالای قند و خاصیت اسیدی آن نسبت داده می شود. این ویژگی تا حدودی می تواند پاسخی برای اثر استرلیزه عسل روی زخم ها و برخی از عفونتهای ناشی از سرماخوردگی باشد، اما اثر مفید آن را روی زخم های ناشی از سوختگی و بهبود سریع تر زخم با خراشهای بافتی، توجیه نمی کند. پژوهشی نشان داده است که پوست پیوندی در صورت قرار داده شدن برای 12 هفته در عسل به میزان صددرصد پاسخ مثبت می دهد. از سوی دیگر به نظر می رسد عسل علاوه بر گلوکز اکسیداز دارای مواد ناشناخته دیگری است که تأثیرات ضد باکتری را موجب می شوند، از آن میان می توان پلی فنلها را نام برد. فعالیت ضد باکتری انواع مختلف عسل تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند و آزمایشها نشانگر آن است که اگر عسل حرارت بیند و یا به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار گیرد، فعالیتهای ضد باکتری آن کاهش می یابد.

10 روش ساده برای تشخیص عسل طبیعی 100% از عسل تقلبی

احتمالاً شما نیز از آن دسته افراد هستید که در تشخیص عسل طبیعی از تقلبی زیاد سر رشته ندارید و برای اینکه عسل اصل و واقعی گیرتان بیاید، مجبورید فروشنده‌ای مطمئن پیدا کنید. مثلاً خرید عسل از زنبورداران

خب باید اقرار کنیم همه ما تقریباً شبیه هم عمل می‌کنیم. دلیلش هم واضح است که تشخیص عسل طبیعی از ظاهر آن چندان هم آسان به نظر نمی‌رسد.

اما آیا فروشنده‌های عسل خودشان می‌توانند در یک نظر، عسل طبیعی را از تقلبی به راحتی تشخیص دهند؟ به نظر که اینطور نمی‌آید.

طی تحقیقاتی که از فروشنده‌های با سابقه عسل انجام داده، معلوم است آنها نیز برای تشخیص عسل، حداقلش این است که باید آنرا بچشند و برخی نیز برای اطمینان بیشتر آنرا به آزمایشگاه عسل می‌فرستند.

البته این را نیز بهتر است بدانید که برخی عسل‌ها بخاطر ناشی بودن زنبوردار در درست کردن عسل تقلبی بجای عسل طبیعی، رنگشان با خود می‌گوید که من شیره هستم و خوشبختانه زنبوردار نتوانسته عسل تقلبی خودش را به رنگ عسل طبیعی دربیاورد :) و این جای خوشحالی برای خریدارهاست.

در این مقاله، ما تعریفی ساده و کوتاه از عسل طبیعی و تقلبی خواهیم داشت و یک سری نکات بسیار ساده را معرفی خواهیم کرد که با رعایت آنها موقع خرید، می‌توانید تا حد زیادی مطمئن شوید عسلی که تهیه کرده‌اید طبیعی است.

ویژگی عسل طبیعی

pur9fmwr8cev

مطمئناً تایید می‌کنید که عسل طبیعی در کارخانه تولید نمی‌شود و تنها منبع تولید آن، زنبور عسل است و نه چیز دیگر. اگر با این حرف مخالفید، می‌توانید برای اثبات دروغ بودنش، عسل یکی از برندهای معروف را در آزمایشگاه‌های تست عسل امتحان کنید. اگر ساکارز آن زیر 2 بود، یعنی اینکه درمانی و دارویی است و اگر بالای 5 بود دیگر نمی‌توان اسم آنرا عسل نامید.

ویژگی عسل تقلبی

تعداد بسیار زیاد از عسل‌هایی که در فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌شوند، عسلی نیستند که زنبور آنها را تولید کرده باشد و اکثریت آنها مصنوعی و تقلبی هستند. شاید دلیل اینکه مردم بیشتر مایلند مستقیم از زنبوردارها عسل تهیه کنند همین باشد. عسل تقلبی عسلی است که به غیر از شهد گل، از گلوکز، دکستروز، ملاس، شربت قند، شکر معکوس، آرد، شربت ذرت و نشاسته تشکیل یافته است.

10 نکته بسیار مهم در تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

با بررسی ویژگی‌های فیزیکی (ظاهری، عطر، طعم و …) عسل، بسیار آسان می‌توان تشخیص داد این عسل طبیعی است یا تقلبی. اما این ویژگی‌های فیزیکی را چگونه باید امتحان کنیم؟ ما در این راهنما 10 نکته بسیار مهم و بسیار ساده را معرفی کرده‌ایم که با توجه به آنها، قادر خواهید بود بدون تست عسل خریداری شده در آزمایشگاه، موقع خرید عسل طبیعی را بسیار آسان و سریع تشخیص دهید.

n9genc33tfj0

میزان چسبندگی

عسل طبیعی: اگر آن را بین انگشتان خود قرار دهید، خواهید دید حالت چسبندگی ندارد.
عسل تقلبی: به دلیل بالا بودن درصد شیرین کننده‌ها و افزودنی‌ها، نسبتاً چسبناک است.

ضخامت

عسل طبیعی: بسیار ضخیم است و زمان زیادی برای حرکت از یک طرف ظرف به طرف دیگر خواهد برد.
عسل تقلبی: بسیار سبک است و به سرعت داخل شیشه جابجا می‌شود.

طعم

عسل طبیعی: برخلاف اعتقاد اکثر مردم، طعم عسل طبیعی خیلی زود در عرض چند دقیقه از بین می‌رود. همچنین اگر عسل طبیعی را حرارت داده و خنک کنید، طعم و مزه‌اش تغییر می‌کند و تمام ارزش‌های دارویی و غذایی‌اش کاهش پیدا خواهد کرد.
عسل تقلبی: به دلیل قند و شیرین کننده‌های اضافی، طعم شیرین‌اش باقی خواهد ماند.

بو  یا عطر

عسل طبیعی: واقعاً می‌توان بوی عطر گل‌ها و گیاهان وحشی را احساس کرد.
عسل تقلبی: عمدتاً هیچ عطر و بویی از گل و گیاه وجود ندارد و شاید بیشتر بوی صنعتی بودن بدهد.

حرارت دادن

عسل طبیعی: پس از گرم شدن، عسل طبیعی به سرعت گلوله می‌زند اما حباب نمی‌دهد.
عسل تقلبی: پس از گرم شدن، به علت رطوبت، قند و وجود آب اضافی، حباب تشکیل پیدا می‌دهد.

حل شدن در آب

عسل طبیعی: فوراً در آب فشرده شده و ته ظرف (بدون حل شدن در آب) ته‌نشین می‌شود.
عسل تقلبی: خیلی سریع در آب حل می‌شود و مانند عسل طبیعی ته‌نشین نخواهد شد.

شفافیت

عسل طبیعی: از پشت شیشه آن نمی‌توان اشیاء یا نور را با وضوح کامل دید.
عسل تقلبی : مانند شیشه رنگی عمل می‌کند و به راحتی می‌توان اشیاء و نور را از پشت آن دید.

تست با نان

عسل طبیعی: هنگامی که روی یک تکه نان مقداری عسل بمالید، نان در همان حالت خود باقی خواهد ماند.
عسل تقلبی: به دلیل افزودنی‌های مرطوب، اگر روی نان قرار گیرد، نان خیس خواهد شد.

تست جذب روی کاغذ

عسل طبیعی: چند قطره عسل طبیعی روی کاغذی با قدرت جذب کنندگی بالا، جذب نخواهد شد.
عسل تقلبی: به سرعت مانند آب، جذب کاغذ با قدرت جذب کنندگی بالا خواهد شد.

میزان ناخالصی‌ها

عسل طبیعی: ذرات کثیف، گرده و تکه‌های بدن زنبور عسل را می‌توان در آن یافت.
عسل تقلبی: هیچکدام از موارد بالا در آن یافت نمی‌شود.

نتیجه‌گیری‌

حال با نکاتی که در بالا مطرح شد دیگر لازم نیست موقع خرید عسل، ملاک شما فقط و فقط نظر فروشنده باشد. از این به بعد خواهید توانست به راحتی عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهید و یک خرید هوشمندانه انجام دهید.
لازم است این را نیز متذکر شویم که با نکاتی که در بالا مطرح شد، تنها می‌توان طبیعی بودن عسل را تشخیص داد. یعنی چه؟ یعنی اینکه نمی‌توان میزان ساکارز عسل را فهمید. مگر آنکه یک عسل‌خور حرفه‌ای باشید یا خودتان زنبوردار باشید. در این حالت به احتمال زیاد می‌توانید میزان ساکارز را هم تا حدی تشخیص دهید.
اما اگر بخواهید از میزان دقیق ساکارز و سایر مشخصات عسل مطلع شوید باید به آزمایشگاه‌های معتبر که تعدادشان هم کم نیستند مراجعه کنید.

پیشنهاد ما به شما عسل طبیعی دکتر بیز خواهد بود زیرا تمامی آزمایشات و طبیعی بودن آن انجام و ثابت شده است ، همچنین این عسل برای افراد دیابتی نیز قابل مصرف خواهد بود.

برای مشاهده عسل های طبیعی دکتر بیز به آخر مطلب یا فروشگاه محصولات مراجعه کنید


info44

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *