اطلاعات عمومی

آشنایی با قارچ گانودرما ، محرک سیستم ایمنی بدن

Reishi Growing on Logs

قارچ گانودرما لوسیدوم که به عنوان یک قارچ خوراکی نیز شناخته می‌شود، به مدت هزاران سال است که در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. گانودرما به ” قارچ جاودانگی ” نیز شهرت دارد و به انسان کمک می‌کند تا تنش روحی و جسمی بدن خود را کاهش دهد. به طور کلی تاکنون ۶ نوع از قارچ گانودرما با رنگ های  مختلف شناسایی شده که بیشترین تحقیقات علمی بر روی رنگ قرمز آن صورت گرفته است.

قارچ گانودرما لوسیدوم یک قارچ  خوراکی بزرگ ، قوی و چوبی است که برای درمان‌های گیاهی مختلف استفاده می‌شود و می‌تواند اثرات مفیدی بر سیستم ایمنی ، سیستم قلبی عروقی و پروستات داشته باشد.امروزه نقش قارچ‌ های دارویی در تنظیم متابولیسم بدن توجه بیشتری را به خود جلب کرده ‌است و یکی از انواع این قارچ های دارویی، قارچ گانودرما است.

شناخت کاربرد این قارچ در توسعه و کاربرد فعالیت ‌های زیستی مفید، مزیت بزرگی به حساب می آید. قارچ گانودرما برای گسترش سلامت و طول عمر در طب سنتی به کار می‌رود. طرفداران این قارچ ادعا می‌کنند که گانودرما می‌تواند خستگی را تسکین دهد، کلسترول افراد را کنترل کند، فشار خون بالا و  التهاب را مهار کرده و سیستم ایمنی بدن را پشتیبانی کند. همچنین اخیراً گزارش شده ‌است که بدنه این قارچ ها حاوی پلی‌ساکاریدها است که مانع از رشد تومورها می‌شوند. بتاگلوکان نیز یکی دیگر از اجزای اصلی دیواره سلولی این قارچ ‌ها است که به نظر می‌رسد به افزایش مقاومت بدنی در برابر رشد تومورها کمک می کند.

Reishi Mushroom Facts and health benefits

قارچ گانودرما با ایجاد اینترفرون موجب تحریک سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن و کشتن سلول‌های توموری در بدن می‌شود. جستجو برای یافتن کاربردهای جدید قارچ ‌های دارویی سنتی مثل گانودرما ادامه دارد و خوب است که مردم در مورد ارزش بالقوه این نوع  قارچ و تاثیری که در درمان بسیاری از بیماری ها دارد شناخت کافی پیدا کنند. با وجود اینکه بیشتر مطالعات انجام‌شده روی این قارچ بر روی حیوانات و یا مطالعات آزمایشگاهی بوده است، اما چند مطالعه انسانی نیز تاکنون در این خصوص انجام شده است. تحقیقات فعلی به دلیل مزایای بالقوه این قارچ ها در حال ادامه است و در مورد تاثیر این قارچ بر روی فشار خون ، سیستم ایمنی، خواص ضد التهابی ، سلامت روانی ، تقویت سیستم قلبی عروقی ، دیابت، هپاتیت ب، شریان های متوقف شده ، سندرم خستگی مزمن، عملکرد کبد ، انواع مختلف سرطان ها و بیماری آلزایمر اطلاعات زیادی به دست آمده است.

در دنیای امروز تعداد  افراد بیشتری در تلاش هستند از میزان دارو های شیمیایی مورد مصرف خود کاسته و به دنبال روش ‌های تکمیلی جایگزین و مکمل های درمان  گیاهی هستند. به همین منظور استفاده از قارچ گانودرما در آینده می تواند راه حل گیاهی مفیدی برای درمان بسیاری از بیماری ها باشد که در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین فواید آنها می پردازیم.


هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات

یکی از شایع ترین علت های انسداد ادراری که در بین مردان اتفاق می افتد، هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات است که در اصطلاح پزشکی به BPH شناخته می شود. مردان مبتلا به هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات علایم فراوانی از کاهش جریان ادرار و تخلیه کامل مثانه دارند که معمولا با رسیدن به سن ۷۰ سالگی، قریب به ۸۰٪ مردان درجاتی از BPH را خواهند داشت. مروری بر مطالعات انجام ‌شده در ژورنال سلامت جهانی نشان داده است که قارچ گانودرما ممکن است اثر مفیدی بر درمان BPH با مهار آنزیم آلفا ردوکتاز داشته باشد. در واقع بسیاری از گزینه‌های درمانی برای BPH شامل یک مهارکننده آلفا ردوکتاز هستندکه می‌تواند روند پیشرفت BPH را کاهش و  همچنین حجم پروستات را نیز کاهش دهد.  البته مطالعات در مورد قارچ گانودرما و BPH بیشتر مطالعات حیوانی است، اما در تحقیقات آینده نویدبخش خواهند بود.

61f9IhKQ73L. SL1024

قارچ گانودرما؛ محرک سیستم ایمنی

همانطور که می دانید گلبول‌های سفید خون به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند. قارچ گانودرما تولید گلبول‌های سفید را تحریک کرده و موجب افزایش آنها می شود که به پیشگیری و مبارزه با عفونت کمک می‌شود. این قارچ در حالی که به عنوان اولین خط دفاعی برای درمان سرطان توصیه نمی‌شود,  اما ممکن است به افزایش پاسخ ایمنی بدن در برابر آن کمک کند. با مرور فرمول استفاده از گانودرما در درمان سرطان ها مشخص شده که بیماران مبتلا به سرطان که استفاده از  قارچ گانودرما را نیز در فرآیند درمانی خود قرار داده اند تاثیر بیشتری در تحریک سیستم ایمنی خود دریافت کرده اند. تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند در جلوگیری و درمان برخی از بیماری های خود ایمنی نظیر ام اس و همچنین بیماری ویتیلیگو یا همان پیسی نیز موثر باشد.

Reishi Ganoderma lucidum SOPRON

. ویژگی‌های ضد التهابی ، ضد باکتری و ضد ویروسی

تعدادی از درمان‌های گیاهی نظیر قارچ گانودرما حاوی ترکیبات ضد التهابی موثری هستند که می تواند در روند بهبود بیماری‌ های التهابی به گونه موفقی عمل کند. محققان برای نشان دادن اثرات ضد التهابی گانودرما در برابر سلول‌های سرطانی در یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ اثرات مثبت این قارچ را به علت پلی ساکارید و پلی ترپنوئید موجود در آن به اثبات رسانده اند. این دو ترکیب موجود در قارچ گانودرما بیش‌ترین تاثیر را بر واکنش التهابی دارند. خواص ضد التهابی می تواند تورم و درد ناشی از روماتیسم و آرتروز را کاهش دهد.  علاوه بر این خاصیت ضد التهابی به همراه  ضد عفونی کننده بودن آن می تواند برای جلوگیری و درمان آکنه و جوش صورت به خوبی تاثیرگذار باشد ، چرا که قارچ گانودرما با سم زدایی و پاک سازی بدن منجر به درمان آکنه و جوش و در نهایت سلامت پوست خواهد شد. علاوه بر این خواص ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی قوی موجود در این قارچ حتی می تواند به از بین بردن ویروس HIV و درمان ایدز نیز  به طور قابل توجهی کمک کند.اما خوب است بدانید خاصیت ضد التهابی این قارچ به همین جا ختم نمی شود و دانشمندان دریافته اند که این خاصیت با افزایش اکسیژن رسانی به مغز برای پیشگیری و درمان سردرد شدید میگرنی هم مفید است.

product Reishi Mushroom

. مبارزه با خستگی ، استرس و اضطراب

تحقیقات نشان داده است قارچ گانودرما برای درمان بی خوابی، خستگی و افزایش انرژی بدن مفید است. خستگی مزمن می‌تواند ناشی از استرس جسمی و روانی باشد که قارچ گانودرما به دلیل آنتی‌اکسیدان هایش ، نقش فعالی در مبارزه با خستگی ایفا می‌کند. بررسی های انجام شده نشان داده است که برای کاهش خستگی در طول تمرین های ورزشی و همچنین افزایش مقاومت بدن دربرابر انجام ورزش هایی نظیر دو و شنا با محدود کردن تجمع اسید لاکتیک می‌توان ضخامت خون را کاهش داده و در نتیجه ظرفیت آن را افزایش داد تا اکسیژن بیشتری را در بدن حمل کند و  انرژی بیشتری را فراهم نماید. همچنین آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی که  در قارچ گانودرما وجود دارد می تواند با افزایش ترشح هورمون های شادی آور و بهبود عملکرد مغز به درمان استرس، اضطراب و افسردگی نیز  به طور قابل توجهی کمک کند.

. دیابت

این امکان وجود دارد که قارچ گانودرما به کنترل گلوکز خون بیماران دیابتی، کمک کند. محققان در سال ۲۰۱۶ در تحقیقی که بر روی تعدادی از بیماران دیابتی  نوع دو که در طول ۱۲ هفته  این قارچ خوراکی را در رژیم غذایی خود قرار داده بودند، انجام شد، دریافتند که عصاره پلی ساکارید موجود در این قارچ با افزایش سطح انسولین به تنظیم قند خون بدن  کمک می کند و در کاهش سطح گلوکز خون موثر است و ممکن است منجر به پیشگیری دیابت نوع ۲ شود یا حتی به درمان آن نیز کمک کند. البته لازم به ذکر است که این قارچ نمی تواند تاثیری بر روی قند خون ناشتا  داشته باشد.

01

. مهار کلسترول بالای خون و تقویت سیستم قلبی عروقی

با توجه به تحقیقات صورت گرفته در خصوص اثرات مثبت مصرف قارچ گانودرما، دانشمندان دریافته اند که مقادیر بالای گانودریک اسید موجود در این قارچ می تواند با کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بالای خون ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، سکته قلبی و آترواسکلروزیس را کاهش دهد. علاوه بر این کلسترول بالای خون، در برخی از مواقع به علت وجود اختلالات تیروئیدی و یا استرس شدید است و مطابق با این تحقیقات ، قارچ گانودرما با ایجاد تعادل در بین هورمون های بدن، سیستم قلبی عروقی را تقویت می کند.

reishi capsules front mushrooms 02265.1511369585

. تری ترپن های موجود در قارچ گانودرما برای درمان فشارخون ، آلرژی و آسم

مقدار قابل توجه تری ترپن های موجود در قارچ گانودرما موجب کاهش التهاب در رگ ها و شریان های خونی می شود و  همین امر به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. با توجه به گزارشات اخیر افرادی که به مدت ۲ هفته از قارچ گانودرما مصرف کرده اند کاهش قابل ملاحظه ای در فشار خون بالای خود احساس کرده اند. تری ترپن های موجود در قارچ گانودرما دارای ویژگی های ضد آلرژی نیز می باشند و با تقویت سیستم ایمنی بدن به صورت یک درمان طبیعی برای حساسیت، آلرژی و آسم شناخته می شوند. علاوه بر این پلی ساکارید های موجود در این قارچ مانند یک آنتی بادی توانایی مبارزه با باکتری ها و ویروس هایی که منجر به واکنش های آلرژیک می شوند را دارد.

. آنتی اکسیدان ها برای درمان تیروئید و کبد چرب

با توجه به مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۳ ، قارچ گانودرما دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها است که باعث سم زدایی و پاک سازی کبد می شود و احتمال ابتلا  شدن افراد به بیماری های کبدی نظیر هپاتیت ب، کبد چرب و سیروز کبدی ناشی از نوشیدن الکل را کاهش می دهد. این آنتی اکسیدان ها به همراه ویتامین D موجود در این قارچ ، عملکرد غده ی تیروئید را نیز بهبود بخشیده و خطر ابتلا به کم کاری با پر کاری تیروئید را کاهش می دهند.

. لاغری و کاهش وزن

قارچ گانودرما دارای مواد فعالی است که منجر به افزایش سوخت و ساز بدن شده و همین امر به کاهش وزن افراد کمک می کند. در واقع این ویژگی به همراه پلی ساکارید های موجود در این قارچ باعث سم زدایی و پاک سازی بدن شده و با بهبود هضم غذا باعث لاغری و کاهش وزن خواهد شد.


محصولات گانودرما

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *