اطلاعات عمومی

دمنوش غذایی یا دمنوش دارویی؟ این دو کاملا با هم متفاوتند

غذایی یا دمنوش دارویی

اول اینکه: برای تهیه و مصرف دمنوش غذایی، شما می توانید گیاه خام که در عطاری موجود هست را خریداری کنید اما برای دمنوش دارویی این مساله صدق نمی کند و در حقیقت برای تهیه دمنوش دارویی، تک تک گیاهان با کیفیت خاصی تهیه می شود.

بدین شکل که برای این گیاهان با کشت خاص (بدون کود و کاملا ارگانیک) پرورش می یابند و از مراکز معتبر تهیه می شوند. همچنین استانداردهای دارویی برای کشت و پرورش آنها انجام می شود.

نکته دوم: برای هر گیاه دارویی، میزان اثر بخشی، میزان مصرف، تاریخ مصرف تعیین می شود و دمنوش غذایی از این قاعده مستثنی نیست که متاسفانه اگر به صورت خام تهیه شود هیچ یک از این موارد مشخص نیست.

بنابراین مصرف بی‌رویه یا غیرعلمی گیاهان دارویی می‌تواند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت گردد و مصرف دمنوش‌های غذایی باید با آگاهی و پس از اطلاع از ساز وکار عمل آن‌ها باشد.

دمنوش دارویی به عنوان یکی از اشکال دارو در نظر گرفته شده بنابراین برای اخذ مجوز به عنوان داروی گیاهی با کاربرد مشخص بر روی تعدادی از افراد بیمار برای زمان معین تست و کارآزمایی شده است. در نتیجه دوزبندی و پاسخ دهی درمانی دقیق مشخص هست.

به طور مثال دمنوش‌های فله‌ای بی‌نام و نشان اغلب تاریخ مصرف مشخصی ندارند و احتمال غیربهداشتی بودن آنها زیاد است. همچنین هنگامی که گیاهی یا گیاه دارویی را به صورت خام خریداری می کنید از دوزبندی و پاسخدهی درمانی آن آگاه نخواهید بود. اما برای یک دمنوش دارویی مثل دمنوش لاغری تاریخ مصرف، میزان مصرف، زمان و نحوه مصرف، مدت زمان دوره مصرف به طور دقیق تعریف شده است.

نکته سوم: با توجه به این که بر اثر مخلوط کردن چند گیاه، خاصیت درمانی، اثرات تقویت‌کنندگی و آرامبخشی دمنوش افزایش می‌یابد اما گاهی تداخل اثر چند گیاه با یکدیگر می‌تواند از خواص دمنوش بکاهد یا موجب بروز عوارض جزئی یا شدید در مصرف‌کننده شود.

چون دمنوش دارویی به عنوان یکی از اشکال دارو تعریف شده، با همکاری مراکز تحقیقاتی گیاهان دارویی فرمولاسیون و تولید شده است. بنابراین فرمولاسیون دقیق و مشخص هست و شناسنامه مشخص برای هر گیاه دارویی به کار رفته، تعریف شده است. علاوه بر این دکتر داروساز به عنوان مسئول فنی نظارت دقیق دارد.

نکته چهارم فرآیند تولید تا بسته بندی مطابق با ضوابط دارویی هست یعنی محل تولید مجوز استاندارد دارویی دارد (به عبارتی در کارخانه داروسازی تولید و بسته بندی می­شود نه شرکت های غذایی.

نکته پنجم و از همه مهمتر سیستم نظارتی هست.

اگر از عطاری به صورت خام تهیه شود متاسفانه نظارتی نیست و اگر دمنوش غذایی باشد مجوز غذا و دارو از بخش فرآورده های غذایی دارد ولی دمنوش دارویی دارای مجوز تولید از اداره داروهای طبیعی و طب سنتی می­باشد با مسئولیت پذیری از طرف تولید کننده و تحت نظارت سازمان نظارتی سازمان غذا و دارو. بنابراین مجوز دارویی و اندیکاسیون درمان هم دارد. با توجه به همه موارد ذکر شده تفاوت قیمت بین دمنوش غذایی و دمنوش دارویی محسوس می باشد.

در پایان در حال حاضر در داخل کشور، محلی که مجوز تولید دمنوش دارویی داشته باشد، اندک می باشد. دمنوش لاغری و دمنوش مصفی دکتر بیز با همکاری اساتید دانشگاه، اساتید طب سنتی و مراکز تحقیقاتی گیاهان دارویی فرمولاسیون و تولید شده است و دارای مجوز تولید از اداره داروهای طبیعی و طب سنتی می­باشد.

منبع اصلی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *